Vanaf 1 januari 2026 wordt e-facturatie verplicht voor Belgische belastingplichtige ondernemers die
hun prestaties of goederen factureren aan andere Belgische ondernemers, de zogenaamde B2B
transacties. Dit wil zeggen dat de binnenkomde facturen en uitgaande facturen digitaal worden
opgemaakt, verzonden en ontvangen. Het is niet verplicht naar particulieren toe.
De Europese Richtlijn 2014/55/EU verplicht dit systeem om btw-fraude te vermijden.
Facturen verzenden in pdf-formaat via e-mail wordt niet als e-facturatie aanzien.
Om een digitale factuur te maken heeft u een programma nodig dat automatisch de facturen omzet
naar de universele structuur om dit dan via Peppol te versturen. Dit kan bijvoorbeeld met Billit.
Peppol is een netwerk dat Europa heeft ontworpen om digitale documenten veilig te versturen en te
ontvangen.
Er zijn veel voordelen aan e-facturatie zoals minder kans op fouten, het gaat sneller,
softwarepakketten kunnen de bestanden automatisch inlezen en verwerken, … .
Ook al is de inwerkingtreding pas voorzien voor januari 2026, is het aangewezen om u reeds voor te
bereiden.